Сучасні умови розвитку суверенної, демократичної, правової держави вимагають формування якісно нового громадянина, здатного включитися в демократичні процеси, його адаптації до вимог сьогодення з урахуванням світових стандартів та зразків, підготовки до самостійного життя та використання свого потенціалу в інтересах суспільства, держави. Важливою складовою у вирішенні цих проблем є учнівське самоврядування, яке створюється і діє в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах на основі цього Положення.
Дане Положення регламентує діяльність учнівського самоврядування незалежно від типу навчального закладу та форми його власності.
1. Загальні положення
1.1. Учнівське самоврядування – добровільне об’єднання учнів, мета якого — сформувати в дітей вміння господарювати у школі, класі, вміння співпрацювати на принципах партнерства, гласності, демократизму з учнівським, педагогічним та батьківським колективом закладу.
1.2. Діяльність органів учнівського самоврядування в гімназії сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадянської позиції, процесу соціалізації учнів, більш ефективному їх входженню в доросле життя. Заклад керується інтересами й потребами дітей, прагне стати осередком, де учні не лише вчаться, а й відбуваються як особистості, живуть повноціним, духовним життям.
1.3. Концепція розвитку школи передбачає формування успішної компетентної особистості. Учнівське самоврядування покликане надати в цьому слушну допомогу, розвинути такі якості школярів, як самостійність, активність, ініціативність, комунікативність, толерантність, відповідальність, обов’язковість, уміння приймати рішення й реалізовувати намічене.
1.4. Учнівське самоврядування в закладі має назву – «учнівське самоврядування ТЕМП».
1.5. У своїй діяльності УС ТЕМП керується нормативно-правовими актами: Конституцією України, Всезагальною декларацією прав людини, Конвенцією ООН про права дитини, Законами України «Про освіту»,”Про повну загальну середню освіту”, «Про громадські організації», «Про дитячі та молодіжні громадські організації».
1.6.УС ТЕМП пропагує дружні взаємини та співпрацю з різними громадськими об’єднаннями на принципах взаємоповаги і незалежності, співпрацює з педагогами і батьками.
2. Мета та завдання діяльності органів учнівського самоврядування
2.1. Усебічно розвиватися, самовдосконалюватися, самореалізовуватися на благо собі, своїм ровесникам, своїй родині, народу України.
2.2. Забезпечувати і захищати права та інтереси учнів на основі статуту закладу освіти, поширювати серед дітей інформацію про шляхи захисту своїх прав та свобод.
2.3. Створювати умови для самореалізації дітей та учнівської молоді, залучення їх до участі у прийнятті рішень на рівні класу та закладу; формувати почуття відповідальності, свідоме ставлення до участі кожного у вирішенні важливих справ гімназійного життя, оволодіння наукою управління.
2.4. Сприяти всебічній реалізації дітьми та підлітками своїх інтересів, здібностей, прав та свобод на засадах загальнолюдських цінностей.
2.5. Формувати навички самоврядування, соціальної активності і соціальної відповідальності у процесі практичної громадської діяльності.
2.6. Згуртовувати учнів освітнього закладу для добрих, корисних, цікавих справ, розвитку їх творчих здібностей.
2.7. Сприяти культурному розвитку, духовному збагаченню дітей та учнівської молоді Плющівського ліцею.
Статут 1
Розділ 1
Загальні засади
Стаття 1
Учнівське самоврядування – добровільне об’єднання учнів, мета якого – сформувати в дітях почуття господаря школи, класу, вміння співробітничати на принципах партнерства, гласності, демократизму.
Стаття 2
Учнівське самоврядування є організацією, що складається з людей , створена людьми і для людей, а учні є людьми!
Стаття 3
Символами учнівського самоврядування школи повинні бути: Прапор, Герб, Гімн школи.
Стаття 4
Учнівське самоврядування відповідає структурі:
Загальні учнівські збори ліцею
Розділ 2
Права, свободи, обов’язки
Стаття 1
Кожен, хто навчається в ліцеї має право:
– діяти на свій розсуд, вільно висловлювати свою думку, не ображаючи при цьому гідності і свободи інших;
– за образу своєї честі і гідності подати заяву в актив школи;
– подати пропозицію в актив учнівського самоврядування;
– висувати кандидатуру, а також самовисуватися і бути обраним в будь-який орган школи;
– брати участь у будь-яких сферах шкільного життя, ініціювати будь-які форми цього життя (клуби, гуртки і т. і.);
– вибирати профіль навчання, факультативи і додаткові заняття, мистецькі гуртки , студії;
– вимагати, щоб урок закінчився відразу після дзвінка на перерву.
Стаття 2
Кожен учень зобов’язаний:
– пройти курс навчання в ліцеї;
– подати документ, що пояснює його відсутність на уроках;
– виконувати вимоги вчителя щодо підготовки до уроків;
Стаття 3
Закон “Про захист честі та гідності учня школи, викладача і працівника школи”
Особистість кожного, хто працює чи навчається в ліцеї, є недоторканою і ніщо не повинно загрожувати здоров’ю людини, обмежувати її права, ображати честь і гідність.
Образою честі і гідності людини є:
– нанесення побоїв, побиття;
– загроза, залякування і шантаж;
– вживання образливих слів, кличок;
– дискримінація за національними і соціальними ознаками;
– глузування з фізичних недоліків;
– добровільне прийняття на себе функції раба (“шістки”);
– здирство, вимагання;
– крадіжка;
– псування особистих речей інших людей;
– брудні наклепи, плітки;
– будь-які дії чи слова, що ображають честь, гідність іншої людини.
Стаття 4
Повноваження президента ліцею
Президент ліцею має право:
– разом з адміністрацією планувати виховну роботу;
– відвідувати збори педагогічного колективу;
– організовувати конкурси, змагання, вечори та зустрічі, брати участь у створенні клубів, гуртків, спортивних секцій;
Президент ліцею зобов’язаний:
– планувати та проводити збори Правління (чи призначає ведучих);
– розподіляти завдання між активом;
– співпрацювати з адміністрацією ліцею;
– виконувати вимоги Статуту ліцею;
– виступати на захист прав та гідності учнів школи;
– належно представляти учнівський колектив ліцею в інших навчальних закладах та громадських організаціях;
– контролювати роботу президентського інституту та старостату.
Стаття 5
Заступник
Заступник :
– є правою рукою президента ліцею;
– за відсутності президента виконує його обов’язки;
– допомагає президенту в здійснені ним своїх повноважень ;
– звітує президенту Учнівського самоврядування та адміністрації школи.
Розділ 3
Стаття 1
Міністерство освіти
– організовує допомогу в разі потреби учням, які мають незадовільні оцінки;
– залучає учнів у гуртки, виступає з ініціативою про створення нових гуртків за інтересами;
– надає допомогу вчителям в організації тематичних вечорів, створенні лекторських груп тощо;
– проводить заходи, направлені на підвищення якості знань учнів (предметні олімпіади, вечори, стінгазети, конкурси, огляди підручників);
Стаття 2
Міністерство дисципліни і порядку:
– члени міністерства беруть участь в підготовці і проведенні бесід в класах (про режим дня, виконання домашніх завдань, користь читання);
– систематично перевіряє виконання письмових д/з і ведення щоденників;
– проводить конкурси на кращий зошит і щоденник.
– надає допомогу педагогічному колективу ліцею у вихованні свідомої дисципліни, дотриманні учнями Правил для учнів;
– організовує чергування класних колективів по ліцеї, на вечорах, призначає та інструктує відповідальних чергових Правління, оцінює якість виконання цієї роботи;
– виховує в учнів бережливе ставлення до збереження шкільного майна;
– призначає відповідальних за дотримання дисципліни та порядку, відвідування учнями ліцею;
– організовує випуск листків „Блискавка”, „Тривожний сигнал” тощо. Використовує заходи виховного впливу до порушників дисципліни;
– виходить з пропозиціями на батьківський комітет, правління школи з питань поведінки учнів;
– здійснює контроль за діяльністю шкільної їдальні
Стаття 3
Міністерство культури та дозвілля
МКД:
– керує проведенням культурно – масових справ, організацією шкільних і класних вечорів, свят народного та шкільного календаря, розподіляє між класами та учнями доручення щодо підготовці цих заходів;
– організовує оформлення ліцею та класних кімнат;
– несе відповідальність за утримання та підготовку програми художньої частини і програму дозвілля;
– встановлює зв’язки з кінотеатрами, клубами, Будинками культури, Будинками дітей та молоді, музеями;
– домовляється про проведення лекцій, вечорів, екскурсій, кінолекторії для учнів;
– вивчає побажання учнів щодо організації і роботи гуртків художньої самодіяльності, образотворчого мистецтва, проводить запис в гуртки. Організовує проведення конкурсів і оглядів художньої самодіяльності.
Стаття 4
Міністерство фізкультури та спорту
Робота цього міністерства полягає у проведенні спортивних акцій, турнірів, туристичних змагань і походів. Голова міністерства повинен мати організаційні здібності, хорошу фізичну форму і бути прикладом для інших учнів. Члени міністерства повинні проявляти активність у різних спортивно-туристичних акціях, здійснювати нагляд за фізичною формою учнів та станом здоров’я. Пропагувати здоровий спосіб життя.
Стаття 5
Міністерство інформації
Прес – центр учнівського представництва. Організовує та здійснює художнє оформлення шкільного інтер’єру, готує і проводить інформації з різних питань. Висвітлює цікаві шкільні традиції.
Інформаційна комісія. Інформує учнів, батьків, вчителі про всі події, які відбуваються в школі, різними засобами інформації (газета, радіо, рекламні оголошення).
Стаття 6
Міністерство екології та краєзнавства
Формує та розвиває дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Організує та проводить роботу з благоустрою пришкільної території, є ініціатором трудових десантів, екологічних місячників.
Стаття 8
Вищий орган самоврядування – збори
Вищим органом самоврядування є загальношкільні збори, які скликаються не рідше двох разів на рік і вирішують поточні важливі справи шкільного життя.